Nog even nagenieten van de lezing "Kunst voor das Reich" door Geert Sels

Nog even nagenieten van de lezing "Kunst voor das Reich" door Geert Sels

op 25 november 2024 om 16:23

Op vrijdag 22 november volgden velen de interessante/ goed onderbouwde lezing door Geert Sels in het kader van de nachten van de geschiedenis en ook deel uitmakend van het overkoepelend project "eindelijk bevrijd".

Cover boek Geert Sels  Afbeelding Geert Sels 

Hoe de nazi’s massaal kunst uit België weghaalden

Vrijdag 22 november organiseerden wij in het kader van de nachten van de geschiedenis en ook in het kader van het project "eindelijk bevrijd" de lezing "Kunst voor das Reich" door Dhr. Geert Sels. Een 50-tal aanwezigen genoten van deze boeiende en goed gestoffeerde lezing. Daarna werd er nog wat bij gepraat met een drankje in het foyé van het GC de oude pastorie.

Nog even wat achtergrondinformatie:

Tijdens de Tweede Wereldoorlog vond er een immense kunstroof plaats. Vanuit de bezette gebieden versleepten de nazi’s kunst naar Duitsland om ambitieuze collecties op te zetten. Voor het eerst wordt dat verhaal voor België verteld. Hoe konden schilderijen van Memling, Van der Weyden, Brueghel, Jordaens en Cranach zomaar het land verlaten? De nazi’s haalden woningen leeg, roofden kunst, dwongen eigenaars te verkopen en spendeerden miljoenen rijksmarken op de kunstmarkt. Na 8 jaar onderzoek legt Geert Sels de puzzelstukken bij elkaar die hij aantrof in archieven in Parijs, Den Haag, Koblenz en de grootste Belgische steden. Met doorgedreven speurwerk brengt hij de trajecten in kaart waarlangs de kunst werd weggehaald. Hij stelt vast dat verzamelaars, handelaars en veilinghuizen zonder veel terughoudendheid meegingen in de kunstverwerving van de nazi’s. Na de oorlog vonden schilderijen uit België hun weg naar het Louvre, Tate Britain, het Getty Museum of de Yale Art Gallery. Nederland, Frankrijk, Duitsland en zelfs Rusland blijken nog altijd kunst te hebben die naar België had moeten terugkeren. Dat maakt het Belgische verhaal tot een internationaal verhaal. Andere werken kwamen wel terug en hangen nu in Belgische musea, maar zonder dat de rechtmatige eigenaars werden opgespoord. In tegenstelling tot andere landen is België pijnlijk passief gebleven inzake naziroofkunst. Kunst voor das Reich brengt een ongemakkelijke waarheid en is een stresstest voor het overheidsbeleid. Vergeten dossiers komen bloot te liggen en de duistere kant van schilderijen in onze musea wordt belicht.

Geert Sels is cultuurredacteur van De Standaard. Daarnaast is hij geassocieerd onderzoeker van het Cegesoma, Studie- en Documentatiecentrum Oorlog en Hedendaagse Maatschappij. Voor een reeks over naziroofkunst kreeg hij de Loep voor de beste onderzoeks journalistiek in Vlaanderen en Nederland. Copyright foto: 'Alexander Meeus' 

Labels: Cultuurregio Schatlas | vensters Taalniveau Thema | hoofdthema Thema | subthema Kunst & Cultuur Thema | subthema Mens & Maatschappij Thema | subthema Religie & Zingeving Thema | subthema Taal Vaste organisatie-brede koepelactiviteit